مقالات اموزشی

راهنمای خرید دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری

دستگاه جوش چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، این دستگاه با استفاده از یک سیم پیچ های ترانس برق شهری را به برق مورد نیاز جوشکاری تبدیل می کند و در واقع از یک ترانسفورماتور برای تأمین نیروی جوشکاری مورد نیاز استفاده می کند.

ترانسفورماتور وسیله ای است که دارای یک هسته فلزی مرکزی است که در اطراف آن سیم پیچ های مس با سرعت و ضخامت های مختلف پیچیده می شود ، که برای بسیاری از وسایل برقی و دستگاه ها استفاده می شود.

امروزه ترانسفورماتورهای جوشکاری به دلیل محدودیت از دستگاههای مورد استفاده در صنعت جوشکاری خارج شده و تولید آنها متوقف شده و انواع مختلفی از اینورترهای جوشکاری جایگزین شده اند.

معایب دستگاه جوش های ترانسی

یکی از معایب اصلی این دستگاه ها مصرف زیاد انرژی آنها است که به دلیل ایجاد مقاومت الکتریکی در سیم پیچ به شکل گرما از بین می رود که از دیگر معایب این ترانس ها است.

عیب دوم وزن زیاد آنها است که به دلیل استفاده زیاد از مس و فلزات دیگر در هسته و سیم پیچ بسیار سنگین است و باعث حمل و نقل و استفاده در کارگاه و محیط ساخت می شود.

عدم تنظیم مناسب از دیگر معایب این دستگاه است که معمولاً 4 یا 5 حالت تنظیم تعداد آمپر در محفظه این ترانسفورماتورها وجود دارد و برای تغییر تعداد آمپر جوشکاری ، کابل انبر جوشکاری باید در داخل فیش های دیگر تعویض شود.

کیفیت جوشکاری نامناسب! امروزه مهندسانی که آزمایش های جوشکاری را انجام می دهند کیفیت جوشکاری ترانس های جوشکاری را تأیید نمی کنند و این دستگاه ها از کیفیت جوشکاری خوبی برخوردار نیستند و البته توانایی جوشکاری با الکترودهای تخصصی را ندارند.

اینورتر جوشکاری چیست؟

یکی از جدیدترین دستگاهها و سیستمهای جوشکاری قوسی دستگاه جوشکاری اینورتر است که مزایای زیادی نسبت به ترانسفورماتورهای جوشکاری دارد. البته از سیستم اینورتر در بسیاری از وسایل الکتریکی و دستگاه های دیگر نیز استفاده می شود و این فناوری هر روز در حال پیشرفت است.

کولرهای گازی جدید و سایر وسایل خانگی و صنعتی نیز از سیستم های اینورتر استفاده می کنند.

اینورترهای جوشکاری بسته به نوع استفاده ، فلز مورد جوشکاری ، ضخامت فلز مورد نظر شما و طیف وسیعی از ویژگی ها و قابلیت های دیگر که می توانید در هر کدام داشته باشید ، انواع و مدل های متنوعی دارند. از این توابع در اینورتر جوشکاری خود استفاده کنید و انتخاب درست داشته باشید.

راهنمای خرید دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری

چرخه عملکرد دستگاه جوش

به زبان ساده ، چرخه عملکرد زمانی است که دستگاه می تواند به طور مداوم جوش بزند و سپس برای خنک شدن به زمان نیاز دارد. این پارامتر به عنوان درصدی در دستگاه های جوشکاری اعلام می شود ،

بنابراین ، اگر چرخه عملکرد دستگاه 100٪ باشد ، این بدان معناست که این دستگاه نیازی به هیچگونه وقفه خنک‌کننده ندارد و توانایی جوشکاری مداوم را دارد. اصولاً چرخه عملکرد در طی ده دقیقه اندازه گیری می شود.

به عنوان مثال ، اگر چرخه کارکرد دستگاه 50٪ باشد ، این بدان معناست که برای مدت زمان ده دقیقه کارکرد دستگاه به پنج دقیقه زمان نیاز دارد تا خنک شود. نیاز به دستگاه خنک‌کننده با افزایش شدت جریان تولید افزایش می یابد. هرچه کاربر دستگاه بیشتر به صنعتی شدن می رود ، چرخه عملکرد بالاتر است.

مکانیزم جوشکاری

عمل چسباندن دو فلز به هم جوشکاری گفته می شود. پیوند دو فلز با ذوب شدن آنها در نقطه اتصال انجام می شود. اما گاهی اوقات از ذوب فلز دیگری به عنوان پرکننده و چسباندن برای اتصال این دو قطعه استفاده می شود.

دستگاه جوشکاری با پذیرش ولتاژ بالا و جریان متناوب جریان متناوب (AC) و تبدیل آن به ولتاژ پایین و جریان مستقیم بالا (DC) کار می کند. دستگاه های مختلف جوشکاری شدت جریان متفاوتی را تولید می کنند.

هر چه ضخامت قطعه کار بالاتر باشد به جوش قویتر و درنتیجه شدت جریان بالاتر نیاز است. برای این موارد خرید دستگاه جوش در مقیاس صنعتی و کارگاهی ضروری است.

هرچه قطعه ضخیم‌تر باشد ، به جوش قوی تر و بنابراین شدت جریان بیشتر می شود. برای این موارد خرید دستگاه جوشکاری در مقیاس صنعتی و کارگاهی ضروری است.

قیمت دستگاه جوش

یکی از عوامل تعیین کننده قیمت دستگاههای جوشکاری شدت جریان تولیدی آنها است. عامل دوم مارک سازنده دستگاه است. منطقی است که دستگاه های با کیفیت گران ترند.

شدت جریان (حداکثر جریان)

جوشکاری قوس متداول ترین نوع جوشکاری است که در آن قوسی بین فلز قطعه و الکترود ایجاد می شود که منجر به ذوب شدن الکترود می شود. الکترود مذاب به عنوان چسب بین دو فلز عمل می کند و آنها را کاملاً بهم می چسباند.

برای خرید دستگاه جوشکاری مناسب به جریان تولید آن بسیار توجه کنید. شدت جریان مورد نیاز کار شما باید با توجه به ضخامت قطعه و شدت جوشکاری انتخاب شود. جریان های زیر 200 آمپر معمولاً برای مصارف خانگی کافی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *